Ad Networks - najprostsza forma zarabiania w sieci

 Magda Piotrowska     27-Czerw-2015

Jeśli jesteś wydawcą, czyli posiadasz stronę internetową, na której publikujesz treści przyciągające uwagę innych użytkowników sieci i na której chciałbyś zacząć zarabiać, być może zadawałeś sobie pytanie: w jaki sposób zacząć? Jeśli jesteś reklamodawcą, czyli poszukujesz optymalnej formy promocji dla swojego produktu lub usługi i stawiasz w związku z tym na Internet, prawdopodobnie zastanawiałeś się w jaki sposób efektywnie wydać środki przeznaczone na ten cel. W obu przypadkach sieci reklamowe (Ad Networks) mogą być właściwą odpowiedzią...

 

Nieco ponad rok temu Marek Kotelski, międzynarodowy specjalista ds. promocji internetowej, okazjonalny współpracownik i bloger Alt.pl, przekonywał, że reklama w Internecie jest nieodłącznym składnikiem i warunkiem poprawnego funkcjonowania rynku w XXI wieku. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z osiedlowym warzywniakiem, czy globalną korporacją - dla każdej z tych działalności promocja internetowa może stać kamieniem milowym na drodze rozwoju. (Pełny tekst wpisu dostępny jest pod tutaj).

 

Oczywiście błędem byłoby całkowicie bezkrytyczne podejście do nieograniczonego zasięgu oddziaływania kampanii reklamowych w nowych mediach. Jak to zwykle w życiu bywa, nie można polegać na zerojedynkowym sposobie rozumowania: firma + promocja w sieci = szybki sukces niskim kosztem. O tym, w jakich przypadkach reklama w Internecie przynosi dużo gorsze efekty od tradycyjnych form, szeroko pisze wspomniany wyżej autor w innym swoim wpisie - Garść wakacyjnych historii. Ekspert zwraca tam uwagę na wysoką efektywność konwencjonalnej promocji w przypadku działalności gospodarczej na skalę lokalną (prasa regionalna, ulotki, bilbordy w wybranych miastach, uliczni "naganiacze"), usług niszowych, w tym także ekskluzywnych (marketing szeptany) czy w sytuacji, gdy popyt jest większy niż podaż. (Zainteresowanych tematem zachęcam do lektury całego bloga Autora).

 

 

Reklama w Internecie lokalnie i globalnie

 

Czy warto zatem zdecydować się na kampanię reklamową w Internecie? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ sytuacja każdej firmy musi być rozpatrywana indywidualnie. Jednak, jeżeli szukasz pomysłu na wypromowanie swojej marki, przyjrzenie się polskiemu i globalnemu rynkowi sieci reklamowych z pewnością nie będzie stratą czasu. Ostatnie badania przeprowadzone przez Zenith Optimedia Group wykazały stabilny wzrost wydatków na reklamę online - w 2015 roku ich łączna wartość netto zwiększy się o 10,7%. Najszybciej rozwija się reklama wideo, na co wpływ ma rosnąca ilość użytkowników urządzeń mobilnych z dostępem do sieci oraz coraz szybsza prędkość transferu danych. W skali globalnej prognozy, pomimo coraz większego nasycenia rynku, są wciąż optymistyczne. Zenith Optimedia przewiduje, że do 2017 roku wydatki na reklamę w Internecie będą wzrastać średnio o 14% rocznie. Wydaje się, że są to szacunki oparte na solidnych podstawach.

 

Osiemnastoprocentowy wzrost odnotuje reklama typu display, obejmująca poza banerami również reklamę wideo oraz reklamę w mediach społecznościowych. Coraz bardziej zaawansowane graficznie prezentacje sprawiają, że ta forma zyskuje na interaktywności i przyciąga coraz większe rzesze użytkowników. Z kolei ostatnia innowacja marketingowa, programmatic buying [link do hasła do słownika], poprawia efektywność docierania do odbiorców, dzięki czemu kampanie stają się coraz bardziej opłacalne.

 

Umacnianie się reklamy w mediach społecznościowych napędza zaś przede wszystkim gwałtowny wzrost ich użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych. Analitycy prognozują, że do 2017 r. ten typ reklamy będzie rósł o 25% rocznie, natomiast wydatki na Paid Search - 12% rocznie. Jednak prawdziwy boom przeżywa obecnie reklama mobilna. Według analityków z Zenith Optimedia do 2017 r. tempo wzrostu reklamy typu mobile osiągnie blisko 40%. Dla porównania, prognoza dla reklamy desktop to zaledwie 4,6% rocznie.

 

 

W świecie Ad Networks

 

Organizacją kampanii reklamowych w Internecie zajmują się sieci reklamowe - w skrócie Ad Networks. Ich pośrednictwo umożliwia reklamodawcom zakup emisji reklam na stronach www, według zaawansowanego klucza, np. o podobnej tematyce, poszerzając tym samym zasięg reklamy. Z kolei dla wydawców Ad Network jest rodzajem zewnętrznego działu sprzedaży opartego na technologii adserwerowej (czyli systemu pozwalającego zarówno na emisję, jak i zarządzanie internetowymi kampaniami reklamowymi oraz raportowanie i analizę wyników kampanii).

 

Naturalnie, niekwestionowanym globalnym liderem na rynku reklamy online jest Google, którego udział w 2014 r. zbliżał się do 90%. Jednak warto nie ograniczać się do jednego dostawcy, tym bardziej, że inne serwisy, takie jak Pop Under czy Business Click oferują usługi znacznie bardziej wyspecjalizowane, nakierowane często na konkretną niszę, co daje znacznie lepsze efekty w przypadku firm celujących w wąskie grono odbiorców (porównaj).

 

Pozostaje jeszcze kwestia, czy zdecydować się na polską, czy zagraniczną sieć reklamową. Poniższe zestawienie zawiera krótką charakterystykę najpopularniejszych firm oferujących usługi z zakresu e-promocji w kraju i na świecie, tak z punktu widzenia wydawcy, jak i reklamodawcy.

 

Uwaga: artykuł zawiera specjalistyczna terminologię stosowaną w reklamie internetowej. Z uwagi na ograniczoną liczbę znaków w tekście, nie wszystkie z nich zostały wyjaśnione. W razie niejasności, zachęcamy do korzystania ze Słownika Pojęć Alt.pl.

 

 

Porównanie wybranych sieci reklamowych w Polsce i na świecie

 

1. Google AdSense

 

AdSense jest systemem reklamy kontekstowej, czyli dopasowanej do zawartości strony www.

 

Na zarobki z reklamy online wpływają trzy podstawowe czynniki: dzienna liczba odsłon strony, procent osób, które klikną w reklamę (współczynnik konwersji) oraz stawka za pojedyncze kliknięcie. Ich iloczyn to dzienny dochód z AdSense, który można opisać wzorem:

 

dochód = ilość odwiedzin dziennie x klikalność x stawka

 

Cena jest ustalana poprzez licytację w czasie rzeczywistym (real time bidding). Poinformowani o wolnej przestrzeni reklamowej reklamodawcy proponują stawki. których wysokość jest uzależniona od wyżej wymienionych czynników. Załóżmy na przykład, że twoja reklama zostaje kliknięta dwa razy. Jedno kliknięcie kosztuje 0,60 PLN, a drugie 1,20 PLN. Średni CPC (koszt za kliknięcie) wynosi 0,90 PLN.

 

Oferta AdSense jest bogata i zróżnicowana. Najczęściej wybierane są następujące formy reklam:

 

  • display - reklama multimedialna składająca się zarówno tekstu, jak i obrazu;
  • text - reklama tekstowa zawierająca tytuł będący jednocześnie klikalnym linkiem do strony www;
  • link unit - reklama-lista prezentująca spis tematów związanych z tematyką danej strony;
  • video - interaktywny film, zwykle w rozmiarze 336x280 lub 300x250;
  • mobile - wyżej wymienione reklamy również są dostępne dla użytkowników iPhone'ów, Androida i wielu innych urządzeń mobilnych. Reklama mobilna oferuje jednak większe możliwości w dotarciu do użytkowników nawet tych mniej popularnych urządzeń mobilnych;
  • wyszukiwarka AdSense - służąca do przeszukiwania tak całego Internetu, jak i tylko wybranego serwisu (np. bloga), przy wynikach wyszukiwania wyświetlane są reklamy — dokładnie tak działa doskonale nam znana wyszukiwarka Google.

 

Rejestracja w Google AdSense jest bezpłatna. Mimo, że to sieć zagraniczna, wypłatę otrzymujemy przelewem w złotówkach na konto w polskim banku.

 

Jednak nie każdy może przystąpić do AdSense. W pierwszej kolejności wyłączone są osoby prowadzące strony, blogi czy fora promujące rasizm, hazard czy używki (w skrócie: treści kontrowersyjne). Poza tym, kontent musi być zarówno unikalny (nieskopiowany z innej strony), jak i wartościowy (powiązany z określoną tematyką, a zatem interesujący dla potencjalnych odbiorców reklam).

 

Warto również pamiętać, że zgodnie z polityką Google'a na stronie www można zamieścić maksymalnie 8 jednostek reklamowych - 3 z grupy tzw. boksów (display, tekst, wideo, mobile), trzy jednostki linków i dwie wyszukiwarki.

 

 

2. AdKontekst

 

AdKontekst, marka Netsprint, to ogólnopolska sieć oferująca wydawcom i reklamodawcom usługi w zakresie reklamy kontekstowo-behawioralnej na czołowych portalach w kraju, np. Wirtualna Polska, Onet.pl, Interia.pl, Gazeta.pl, Allegro.pl, Polska Presse czy Serwisy Media Regionalne.

 

Reklama kontekstowa to nic innego niż dobór odpowiednich reklam poprzez analizę nazwy strony, metatagów, tytułów artykułów, tytułów sekcji oraz treści artykułów w czasie rzeczywistym. Z kolei reklama beahwioralna opiera się na anonimowej analizie historii użytkowników odwiedzających witrynę (na podstawie cookies). Mamy więc do czynienia z elementem profilującym potencjalnych odbiorców reklamy (jest to, wzbudzający często krytykę obrońców prywatności, marketing spersonalizowany).

 

Podobnie jak w przypadku Ad Sense, potencjalny klient ma do swojej dyspozycji bogaty zestaw form reklamowych: reklamę tekstową, tekstowo-graficzną, graficzną czy flashową w różnych rozmiarach. Emisja reklam jest możliwa na wielu powierzchniach, konwencjonalnych (boks, intertekst, wysuwany layer), jak również tych niestandardowych (reklama na zdjęciach). System automatycznie wyświetla najdroższe i najczęściej klikalne reklamy powiązane z tematyką witryny.

 

Samodzielne zarządzanie reklamami poprzez panel sterowania sprawia, że użytkownik ma możliwość dowolnego zmieniania i dostosowywania formy graficznej reklam do kolorystyki i kompozycji strony www. Poza grafiką, w gestii klienta leży również wybór słów kluczowych i kategorii zgodnych z tematyką witryny. Ponadto o dużej kontroli wydawcy nad kampanią świadczy także możliwość blokowania niechcianych reklam (tzw. filtr konkurencji). Ograniczeniem jest jedynie liczba wyświetlanych reklam: cztery kody (skrypty) reklam Adkontekst prezentujące maksymalnie 12 boksów (reklam). Co więcej, użytkownicy mogą na bieżąco modyfikowac swoją kampanię na podstawie szczegółowych analiz  pod kątem CPC, CTR, eCPM, etc.

 

Reklamodawcy i wydawcy, którzy nie są pewni, czy poradzą sobie z obsługą, mogą liczyć na fachową pomoc pracowników sieci w kwestiach technicznych i formalnych, jak również profesjonalne doradztwo w zakresie doboru reklam. Dodatkowym atutem oferowanym przez AdKontekst jest wysoka stawka za tzw. ważne przekierowania (pojedyncze akcje polegające na kliknięciu przez internautę w Boks Adkontekst umieszczony na witrynie wydawcy).

 

Cena, niezależna od wybranej metody targetowania, jest uzależniona od CPC (kliknięcia w reklamę). Wypełniając formularz kontaktowy klient deklaruje budżet, jaki jest gotów przeznaczyć na kampanię.

 

Aby zapobiec potencjalnie nieuczciwym klientom, każdy nowo zarejestrowany użytkownik musi poddać się weryfikacji przez zespół AdKontekst. Elektroniczną umowę zawiera się na czas nieokreślony, z miesięcznym okresem wypowiedzenia. Rozliczenie podatku z tytułu dzierżawy powierzchni emisji reklamowej Adkontekst różni się w zależności od tego, czy wydawca przystąpił do programu jako firma lub osoba prywatna.

 

Reasumując, AdKontekst to dobry wybór dla firm prowadzących działalność ogólnopolską, dysponujących określonym budżetem na cele reklamowe oraz dla krajowych wydawców.

 

 

3. Ylix Media

 

Ylix Media to umożliwiająca bezpłatną rejestrację międzynarodowa sieć reklam kontekstowych, oferująca swoim użytkownikom zarobki w ramach modeli CPM, CPC, CPA i PopUp.  Dodatkowo, można zainkasować do 50 USD z tytułu polecenia innego wydawcy, który również zdecyduje sie na skorzystanie z usług Ylix. Reklamy, selekcjonowane na podobnej jak w Google Ad Sense zasadzie licytacji w czasie rzeczywistym, dostępne są w formatach 300x250, 728x90, 468x60, 120x600, 160x600, PrePop, PopUp i PopUnder. Użytkownik w każdej chwili może jednak poprzez panel sterowania wyłączyć reklamy, których nie życzy sobie na swojej stronie. W przeciwieństwie do Google'a, Ylix współpracuje również ze stronami zawierającymi treści dla dorosłych (erotyczne), dla których istnieje oddzielna kategoria.

 

Brak procesu weryfikacji jest zarówno wadą, jak i zaletą Ylix Media. Korzyścią wynikającą z takiej polityki firmy jest możliwość natychmiastowego rozpoczęcia kampanii początkującym wydawcom, których strony nie mogą pochwalić się jeszcze imponującą treścią. Jednak jakość usług oferowanych przez niezweryfikowanych odbiorców nie jest tak pewna, jak na serwisach działających, np. w sieci AdKontekst, gdzie dużą wagę przykłada się do monitorowania działalności uczestników.

 

 

4. Business Click

 

Business Click, sieć reklamy internetowej współpracująca między innymi z Money.pl, Wyborcza.biz czy Forbes.pl, przygotowuje kampanie reklamowe online w oparciu o audience driven perfomance, czyli specjalistyczne analizy grupy odbiorców. Zespół tworzy dedykowane profile użytkowników (np. fani sportu, opery, jeździectwa, gospodynie domowe, nastolatki), a następnie analizuje je pod tym kątem w celu wyodrębnienia cech użytkowników generujących najlepsze wyniki (z punktu widzenia marketingowego). Każda kampania jest planowana na podstawie analiz ruchu przeprowadzanych w czasie rzeczywistym, co pozwala na stworzenie profilu kampanii zoptymalizowanego pod kątem grupy odbiorców. Co więcej, wyniki uzyskane dzięki analizom mogą być wykorzystane przez klienta również do innych działań promocyjnych.

 

Oferta Business Click obejmuje formy reklam w wersji standardowej i mobilnej: 

 

  • link tekstowy z grafiką;
  • InContext z tekstem (reklama w dymku reklamowym, który pojawia się po najechaniu kursorem przez użtykownika na zdefiniowane w kampanii słowo kluczowe);
  • InContext z wideo (spot emitowany w playerze dymka reklamowego);
  • InContext z flashem (reklama flash znajduje się w dymku reklamowym, który pojawia się w warstwie tekstu po najechaniu użytkownika na zdefiniowane w kampanii słowo kluczowe).
     

Cena jest ustalana indywidualnie z klientem.

 

Niewątpliwie minusem Business Click jest niewielka możliwość w zakresie modyfikacji rozmiaru reklam przez użytkownika (np. link tekstowy jest dostępny tylko w formacie 58x58). Jednak podobnie jak AdKontekst, Busines Click oferuje dostęp do dobrze zdefiniowanych chociaż wąskich grup odbiorców w Polsce - głównie menedżerów, młodych rodziców, przedsiębiorców czy osób poszukujących samochodów. W przypadku, gdy większość odbiorców marki rekrutuje się spośród tych grup, wybór Business Click może rzeczywiście okazać się strzałem w dziesiątkę.

 

5. Infolinks

Infolinks to sieć oferująca zupełnie inny rodzaj reklamy online. Można powiedzieć, że znacznie bardziej wyspecjalizowany. Właściciel bloga lub witryny internetowej generuje dochody w oparciu o system PPC (Pay per click), czyli pojedynczych kliknięć w wyróżnione słowa kluczowe zawarte w tekstach. Cały proces odbywa się automatycznie: Infolinks indeksuje zawartość strony dodając jednocześnie hiperlinki do wybranych słów kluczowych.

Zaletą Infolinks niewątpliwie jest niski stopień inwazyjności reklam. Hiperlinki w tekście wyglądają znacznie bardziej naturalnie niż duże banery, które często rozbijają tekst w samym środku akapitu czy w inny sposób ingerują w strukturę strony utrudniając jej czytanie. Dzięki rozwiązaniu z hiperlinkami w poszczególnych słowach kluczowych, cały tekst robi również wrażenie czystego i bardziej estetycznego, czyli po prostu przyjaznego czytelnikom. Statystyki dotyczące zarobków są codziennie aktualizowane, obecnie można je również sprawdzać na bieżąco przy pomocy aplikacji mobilnej.

W przeciwieństwie do poprzednich sieci, Infolinks nie działa w systemie CPM, lecz właśnie we wspomnianym PPC. Cena za  jedno kliknięcie jest ustalana indywidualnie z każdym wydawcą. Dochód jest zatem uzależniony od tego, czy właściciel strony podlinkuje frazy rzeczywiście interesujące dla odwiedzających. W przypadku niewłaściwej decyzji, dochód będzie zerowy. Stąd Infolinks może być rekomendowany raczej dużym portalom o uznanej renomie publikującym treści w popularnych językach (obecnie dostępne są angielski i hiszpański).

Do programu może przystąpić każdy wydawca bez względu na dotychczasowe statystyki strony. Przelew na konto (w systemach PayPal, BankWire, eCheck, Western Union i Payoneer) jest dokonywany po przekroczeniu progu $50.

 

*                      *                      *


Poza wymienionymi wyżej pięcioma popularnymi sieciami reklamowymi, istnieje jeszcze wiele innych, które mogą okazać się nie mniej użyteczne z punktu widzenia różnych wydawców oraz reklamodawców. Z polskojęzycznych na wzmiankę zasługują Goldbach Audience oraz WiderKontext, natomiast z zagranicznych najbardziej cenione są: Revenue Hits, Propellers  Ads Media i PopAds. Jednak przy wyborze odpowiedniej sieci błędem byłoby kierować się jedynie ich wskaźnikami popularności czy opiniami ekspertów. Nawet najbardziej renomowana sieć nie zapewni nam przecież oczekiwanych dochodów, jeżeli współpracuje głównie z anglojęzycznymi reklamodawcami, podczas gdy nasza strona dysponuje wyłącznie polską wersją językową, a klienci rekrutują się raczej tylko Polski. Wobec tego, decydując o przyłączeniu się do danej sieci reklamowej najważniejszym elementem powinna być dogłębna analiza własnej strony internetowej (a na tej podstawie niszy rynkowej, w którą celujemy) i oferty sieci - w przypadku wydawców, oraz rzeczywistego zasięgu odbiorców reklamy - jeśli chodzi o reklamodawców.