Nieważne, kim jesteś. Ważne, kto cię zna. Networking w skali globalnej i lokalnej.

 Magda Piotrowska     09-Lip-2014

Networking, w najbardziej podstawowym ujęciu, to proces nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji w celu wymiany informacji oraz wzajemnego wsparcia w sferze zawodowej. Termin ten jest w szczególnym sposób powiązany z biznesem, chociaż naturalnie nie jest ograniczony do tej sfery życia. Wyjaśniając to pojęcie trzeba być świadomym podstawowego problemu, otóż brak jest jego krótkiego i precyzyjnego odpowiednika w języku polskim. Z tego też powodu, coraz więcej osób skłonnych jest przyjmować (zarówno w piśmie, jak i w wymowie) wersję oryginalną, czyli anglojęzyczną. Kolokwialny termin "znajomości", pomijając jego dwuznaczne i pejoratywne konotacje, tylko w pewnej części oddaje zakres znaczeniowy networkingu.

 

 

Od czego zacząć

 

W jaki sposób tworzy się networking? Buduje się go zwykle poprzez udział w rozmaitych wydarzeniach: targach, wystawach, konferencjach, szkoleniach, warsztatach oraz poprzez aktywność internetową, najczęściej na odpowiednich grupach na portalach społecznościowych (Facebook, LinedIn) czy forach specjalistycznych. Do najbardziej prestiżowych wydarzeń networkingowych w Polsce należą Międzynarodowy Tydzień Networkingu i Business Networking Congress, które dzięki swojej skali i renomie umożliwiają poznanie ludzi z praktycznie każdej branży. Duży rozgłos zyskały również kolejne edycje Nocy Reklamożerców, w czasie których w sieci Multikino ponad 5000 entuzjastów i profesjonalistów z branży reklamowej miało okazję obejrzeć ponad 300 starannie wyselekcjonowanych reklam z całego świata a w trakcie całego wydarzenia nawiązać ze sobą kontakty. Błędem byłoby jednak lekceważenie tradycyjnych sposobów budowania networkingu - spotkań towarzyskich ze znajomymi ze studiów i z pracy czy imprez rodzinnych (zawsze bowiem istnieje możliwość, że wujek-nudziarz może mieć znajomego hurtownika oferującego usługi przypadkiem idealnie wpasowujące się w nasze aktualne potrzeby).

 

 

Jak zapewnić sieci kontaktów przetrwanie

 

Aby networking był skuteczny, kontakty należy nie tylko budować, ale również pielęgnować, czyli skutecznie podtrzymywać. Można to robić na dwa sposoby: 1. Pośrednio (na odległość), czyli dzwonić, pisać listy zwykłe i elektroniczne, komunikować się w inny sposób przez internet (np. zamieszczać wpisy na osi czasu na Facebooku, czy przesyłać prywatne wiadomości); 2. Bezpośrednio, czyli spotykać się osobiście w mniejszym lub większym gronie. Ważne, aby kontakt nie zamarł z powodu lenistwa i zaniedbania. Dzięki tym sposobom możemy zresztą nie tylko utrzymywać, lecz także rozwijać kontakty. Tak, aby początkowo odległy znajomy stał się zaufanym kolegą, a następnie mógł nam przedstawić kolejne osoby. Jak to zrobić? Tutaj spotkania bezpośrednie, w świecie rzeczywistym, mają przewagę nad o wiele mniej personalnym kontaktem online. Stąd tak ważna i w networkingu często podkreślana jest rola spotkań twarzą w twarz. Zresztą okazji do nich nie brakuje, a każda z nich to szansa na pogłębienie znajomości, np. można zaprosić nowo poznaną osobę na jakieś wydarzenie kulturalne czy biznesowe. Można również "spontanicznie" podesłać jej link do artykułu z interesującymi ją informacjami.

 

Pamiętajmy jednak, że koniecznym warunkiem tego, aby networking rzeczywiście zadziałał jest wzajemność. Jeżeli przyjęliśmy od kogoś pomoc, musimy być w każdej chwili gotowi do rewanżu, inaczej relacja prawdopodobnie zakończy się (a w najlepszym wypadku nie będzie się rozwijać), a nasza reputacja zostanie poważnie nadszarpnięta. W związku z tym podstawą networkingu są przejrzystość i uczciwość (klarowność, transparentność - jak wolą niektórzy). Nie ma to jednak nic wspólnego z plotkarstwem z jednej, czy brakiem elastyczności w relacjach, z drugiej strony. Zwykle jest bowiem tak, że zanim ktokolwiek zwróci się do ciebie w jakiejś sprawie, nawet o pomoc, będzie chciał znać twoją reputację, wiedzieć, z kim ma do czynienia, czyli kim jesteś, jakie są twoje mocne (i słabe...) strony oraz czego oczekujesz od innych. Innymi słowy, będzie go interesowała twoja wiarygodność a tą trudno budować na dłuższą metę w oparciu o nieszczerość intencji i działań.

 

 

Skąd w ogóle wziął się networking

 

Ze względu na niskie koszty, networking jest popularny praktycznie w każdym zakątku świata i w każdej dziedzinie. Swoje początki miał w potężnych, lecz nieformalnych grupach, takich jak brytyjski Old Boy Network, zrzeszający absolwentów ekskluzywnych prywatnych szkół albo chiński system "guanxi", którego członkowie wspierali wzajemnie swoją działalność gospodarczą ponad podziałami klasowymi (i nadal to robią, chociaż termin ten zmienił nieco znaczenie we współczesnym języku chińskim). Oczywiście, organizacje tego rodzaju spotykają się niejednokrotnie z miażdżącą krytyką. Przeciwnicy zarzucają ich członkom nepotyzm i dążenie do monopolizacji życia, w tym gospodarki, a także uwikłanie w struktury przestępcze (mafijne). Zupełnie inaczej wygląda profesjonalny networking, o którym w zasadzie traktuje ten tekst. Jest on przejrzysty, otwarty i włączający (inkluzywny), służy również nie tylko uczestnikom, ale także osobom z ich otoczenia, czyli w zasadzie wszystkim. Jak to już zostało powiedziane, w dzisiejszych czasach networking może uprawiać dosłownie każdy, zarówno prezes korporacji, właściciel osiedlowego warzywniaka, jak i zwykły pracownik biurowy czy student.

 

 

Networking w Polsce i na świecie

 

Największą grupą networkingową na świecie jest Business Network International (BNI). Organizacja z siedzibą w Kalifornii liczy już ponad 150,000 członków z 45 krajów świata. Jej celem jest zrzeszenie przedstawicieli z jak największej liczby branż, którzy regularnie się spotykają na gruncie towarzyskim, udzielając sobie pomocy w formie rekomendacji. Dewizą BNI jest idea "givers gain" ("dający zyskują") podkreślająca, że fundamentem networkingu jest zasada wzajemności. W 2013 roku całkowita wartość współpracy opartej na BNI wyniosła 2,8 milardy dolarów w ramach 6,5 miliardów rekomendacji.

 

Przykładem struktury networkingowej nad Wisłą jest BNI Polska.  Organizacja jest podzielona na regionalne podgrupy. Aby je odnaleźć wystarczy odwiedzić oficjalną stronę internetową BNI i skontaktować się z networkerem - dyrektorem wybranej przez nas grupy. Następnie kandydat jest zapraszany na spotkanie grupy. Po wypełnieniu aplikacji członkowskiej i uiszczeniu wpisowego oraz opłaty członkowskiej, rozpoczyna się okres próbny, po upływie którego specjalna komisja podejmuje decyzję o przyjęciu kandydata. Chociaż BNI Polska dopuszcza do swojego grona tylko jednego reprezentanta każdej branży, to pojęcie to jest definiowane bardzo szeroko - oddzielnymi branżami są np. agencja PR i agencja reklamowa, doradztwo podatkowe i analizy finansowe. Dochodzą do tego podziały regionalne, więc tak naprawdę nietrudno jest wstąpić w szeregi tej organizacji.

 

 

Dlaczego warto kultywować networking...

 

Jaką przewagę ma networking nad innymi sposobami nawiązywania kontaktów w biznesie? Odpowiedzią na to pytanie jest po raz kolejny słowo - klucz, czyli tym razem "wiarygodność". O tym, jak bardzo ułatwia ona aktywne uczestnictwo w życiu gospodarczym, przekonał się chyba każdy, kto z prowadzeniem biznesu zetknął się bezpośrednio. Branże rozrastają się a konkurencja jest coraz silniejsza, coraz trudniej więc znaleźć solidnych ekspertów i odróżnić ich od dobrze wypromowanych amatorów lub zwykłych oszustów. Mając wypróbowaną sieć kontaktów, nie musimy dawać ogłoszenia, że szukamy programisty, ponieważ najczęściej albo mamy już kilka nazwisk w swoim organizerze, albo dzwonimy do znajomego z branży, który może nam kogoś takiego polecić. Tym samym oszczędzamy nie tylko mnóstwo czasu, ale również pieniędzy (i nerwów), które musielibyśmy zapłacić (i stracić), nie mając pewności, co do umiejętności specjalisty.

 

Zaletą networkingu jest też elastyczność i w pewien sposób rozumiane bezpieczeństwo. Nie musimy uzależniać się od konkretnych, osobiście wypróbowanych już przez nas ludzi, ale możemy wybierać z szerokiego wachlarza osób poleconych nam przez wiarygodnych znajomych biznesowych. Ponadto, każdy przedsiębiorca współpracujący z wieloma specjalistami, powiększa swoje możliwości oraz znajomość rynku. Co więcej, zyskuje opinię człowieka dynamicznego, nie obawiającego się podejmować ryzyka tam, gdzie w grę wchodzi rozwój firmy. Dzięki takiej taktyce, jego firma jest również znacznie lepiej postrzegana na rynku. Współpraca z wieloma podmiotami sprawia, że nasze logo i materiały promocyjne z pewnością trafią do znacznie szerszego grona odbiorców, nawet mimochodem.

 

 

... i czego należy się wystrzegać

 

Networking, jak chyba wszystko, nie jest jednak pozbawiony wad. Warto zauważyć, że przedsiębiorca będący świetnym kompanem do kieliszka i duszą towarzystwa, może okazać się niesolidnym i nieodpowiedzialnym partnerem w interesach. Nie należy bezkrytycznie ufać ludziom, z którymi utrzymujemy kontakty towarzyskie. Być może właśnie oni szukają oni okazji, aby w ten sposób zdobyć nasze zaufanie, a potem w jakiś sposób wykorzystać. Dlatego warto zbierać dodatkowe informacje o każdym, kogo decydujemy się włączyć do naszej sieci. Przede wszystkim jednak, trzeba być ostrożnym, kierować się przezornością i zdrowym rozsądkiem (co przecież wcale nie oznacza bycia automatycznie podejrzliwym i nieufnym). 

 

*                      *                      *

 

I na koniec pamiętajmy, że networking to złożony proces, który wymaga niezwykle konsekwentnego działania, a przede wszystkim cierpliwości. Zawarte znajomości niekoniecznie zawsze muszą przynieść nam wymierne korzyści finansowe (i najprawdopodobniej nie przyniosą). Na pewno należy unikać inwestowania w ilość znajomych, o których mało co wiemy i z którymi nie mamy nawet szans podtrzymywać kontaktu. Takie "znajomości" tylko zaśmiecają nasz organizer. Poza tym, powierzchowny kontakt nie sprawdzi się w networkingu w dłuższej perspektywie, ponieważ nie sprzyja budowaniu wzajemnego zaufania i ma tendencje, jak to w życiu bywa, do rozmywania się. Unikajmy również obcesowego nagabywania nieznanych nam osób, wysyłanie setek mailo i zamieszczanie krótkich pozbawionych treści komentarzy sprawi, że zostaniemy uznani za pospolitych spamerów.

 

Zainteresowanych networkingiem w mediach społecznościowych zachęcam do zapoznania się z artykułem na Alt.pl Jak zdobyć prawdziwych przyjaciół. Portale społecznościowe a networking.http://alt.pl/artykuly/jak-zdobyc-prawdziwych-przyjaciol-portale-spoleczn


Alt.pl jest oficjalnym patronem medialnym Forum Inicjatyw Edukacji Społecznej (FINES), niezależnej organizacji edukacyjno-networkingowej, której celem jest organizacja bezpłatnych wykładów i seminariów poświęconych różnym zagadnieniom z zakresu nauk społecznych (m. in. psychologia przywództwa, rozwój indywidualny) na polskich uczelniach oraz nawiązywanie kontaktów przez popularyzację otwartej edukacji. O wykładach i spotkaniach organizowanych przez FINES obszernie informujemy w naszym serwisie.

 

Największe organizacje networkingowe działające w Polsce:

 

BNI Polska

Towarzystwa Biznesowe

Enterprise Europe Network

Cisco Networking Academy (dla studentów)

 

Źródła:

 

http://pixelpr.net/blog/post/Networking-co-to-jest-i-dlaczego-pomaga-w-biznesie/ 

http://www.biurokarier.ath.bielsko.pl/files/do_pobrania/networking.pdf

http://bbrn.ca/Why-you-should-join-a-referral-group

 

Cover image provided by Chris Potter StockMonkeys.com