Wydawnictwa książkowe
Jak wygląda rynek wydawniczy w Polsce? To przede wszystkim kilka bardzo dużych podmiotów, których początki sięgają jeszcze lat 90. XX wieku. To popularne wydawnictwa książkowe, które cieszą się sporą rozpoznawalnością wśród czytelników, a wydawane przez nich pozycje znajdują się najczęściej w polskich księgarniach, a także polskich biblioteczkach. W ich przypadku możemy śmiało mówić o niemal „masowej produkcji” bardzo różnorodnych książek – od klasyki lektur począwszy, na nowościach skończywszy.
-
Błystek. Przyjaciel nie z tego świata – Przemysław Wechterowicz
Original price was: 44,99 zł.38,24 złCurrent price is: 38,24 zł. Dodaj do koszyka -
Mów bien – Agata Spendowska
129,99 zł Dodaj do koszyka -
Odkryj niemiecki – Łucja Błaszczyk (z autografem, PRZEDSPRZEDAŻ)
149,99 zł Dodaj do koszyka -
Przepis na włoski – Antonina Jasnorzewska (z autografem)
149,99 zł Dodaj do koszyka -
Rozkminki Inki – Arlena Witt (z autografem)
59,99 zł Dodaj do koszyka -
Zagrajmy jeszcze raz – Arkadiusz Kamiński
59,99 zł Dodaj do koszyka -
Reset: Twoje nowe ciało – Tomek Grzymski (z autografem)
99,99 zł Dodaj do koszyka -
Księga dżihadu – dr Wojciech Szewko
59,99 zł Dodaj do koszyka -
Schudnij raz na zawsze – Arkadiusz Matras (z autografem)
69,99 zł Dodaj do koszyka
Największe wydawnictwa w Polsce znajdują się w dość stabilnej sytuacji. A co z wydawcami działającymi jeszcze przed przemianą ustrojową, czy nawet – w czasach przedwojennych? Czy utrzymali się na rynku, czy też może nie przetrwali oni próby czasu? Tu bywa różnie. Kilka oficyn, których początki sięgają czasów powojennych nadal funkcjonuje. Jednak najstarsze wydawnictwo w Polsce, jakim było Ossulineum, które działało od 1817 roku, zostało postawione w stan likwidacji w 2012 roku.
Największe wydawnictwa w Polsce mają coraz silniejszą konkurencję!
Nie brakuje oczywiście mniejszych wydawnictw książkowych, np. tych związanych z ośrodkami naukowymi, uczelniami czy fundacjami. Te często wypełniają konkretną niszę i właśnie dzięki tej strategii biznesowej są w stanie się utrzymać.
Często nie jesteśmy nawet świadomi, jak wiele wydawnictw działa w naszym kraju: takich, o których nigdy nie słyszeliśmy, które nie mogą sobie pozwolić na promocję w witrynach topowych sieci księgarskich czy promowanie tytułów w popularnych programach telewizyjnych. W małych i bardzo małych oficynach każdego roku ukazują się setki, a może nawet i tysiące nowych pozycji.
Na szczęście, nieduże oficyny stają się coraz bardziej doceniane i popularne wśród czytelników. Ich sekret tkwi bowiem w tym, że zakładane są w przeważającej mierze przez prawdziwych pasjonatów słowa pisanego, którzy dbają o każdy detal produkcji książek: od atrakcyjnego wizualnie wydawania przez promocję (szczególnie w Internecie) do jego dostarczenia pod drzwi czytelnika.
Tak właśnie jest w przypadku założonego we wrześniu 2017 roku przez Radka Kotarskiego wydawnictwa Altenberg, Czy mamy apetyt na to, by ubiegać się o miano największego wydawnictwa w Polsce? Jasne, jednak zawsze najważniejsza jest i będzie dla nas jakość – tu nigdy nie będziemy szli na kompromisy. I chodzi tu zarówno o honoraria dla współpracujących z nami autorami, jak również aspekty estetyczne i techniczne: projekt książki, jakość użytego papieru czy tzw. visual content, jak np. zdjęcia czy grafiki, które są integralną częścią każdego tytułu.
Jaka jest rola autora w wydawnictwie książkowym?
Czy rola autora lub autorki książki ogranicza się wyłącznie do jej napisania? Zdecydowanie nie musi tak być! Zdecydowanie najlepszą sytuacją jest ta, gdy aktywnie włącza się on i uczestniczy także w innych etapach jej powstawania. W końcu nikt tak autentycznie nie wypromuje swojego dzieła jak jego autor. Zaangażowanie twórcy na różnych etapach powstawania książki daje świetne efekty, które docenia nie tylko wydawnictwo oraz autor, ale przede wszystkim – czytelnicy.
Oczywiście mówiąc o roli twórcy w wydawnictwie, nie sposób nie wspomnieć o kwestiach finansowych. Niestety, nie zawsze praca autora jest odpowiednio wynagradzana. Potwierdzają to pojawiające się od czasu do czasu w branżowych mediach informacje od twórców, których dzieła – nawet nominowane do czołowych polskich nagród literackich – nie dają im wystarczającej stabilizacji finansowej. Wydawnictwo książkowe Altenberg docenia twórców, którzy mogą w pełni oddać się przygotowaniu treści bez obaw o to, że ich wysiłek nie zostanie odpowiednio wynagrodzony.
Podejście to pozwala na owocną i bardzo satysfakcjonującą obie strony współpracę z tak rozpoznawalnymi i cenionymi postaciami jak Ewa Grzelakowska-Kostoglu z kanału Red Lipstick Monster, Ula Chincz, czyli Ula Pedantula czy Tomasz Kammel.
To nie wszyscy! Jeśli jesteś stałym bywalcem mediów społecznościowych, a w szczególności platformy YouTube, z pewnością kojarzysz takie kanały jak tomasz gimper działowy, 7 metrów pod ziemią czy G.F Darwin. Co ich łączy poza prężną działalnością na YouTubie? Fakt, że udało im się zgromadzić duże i wierne grono zaangażowanych fanów, a także to, że ich książki znajdziesz w sprzedaży w Alt.pl.
Wydawnictwa w Polsce: poznaj sztab ludzi, którzy za nimi stoją
Każde – mniej czy bardziej popularne – wydawnictwo książkowe tworzy spore grono pracowników. Na jego czele stoi oczywiście właściciel. Jednak – co nie jest zaskoczeniem – nawet najlepszy kierowca rajdowy nie dałby rady zwyciężyć żadnego wyścigu bez swojego teamu. Podobnie jest w wydawnictwie.
To wspólna praca wielu osób sprawia, że jako czytelnicy możemy cieszyć się z pięknie wydanymi i ciekawymi książkami w ciągu kilku dni od zamówienia w księgarni internetowej. Kto tworzy ten zespół? Są tu m.in. recenzenci wydawniczy, redaktorzy, korektorzy, ilustratorzy, graficy oraz zajmujący się promocją książek – marketerzy.
A jak wygląda droga, na końcu której znajduje się pachnąca książka w rękach czytelnika? Wszystko zaczyna się od pomysłu na książkę lub zgłoszenia się samego autora lub autorki z gotowym lub roboczym materiałem. Kiedy finalna treść jest już wypracowana w wyniku przekazanych przez recenzenta uwag czy rekomendacji i skończona, przechodzi ona przez szereg „rąk”, m.in. korektora, redaktora, składacza oraz grafików. To również czas na sprawdzenie wielu aspektów technicznych, takich jak weryfikacja poprawności numeracji stron, a także projekt okładki.
Bardzo ważnym etapem jest przygotowanie materiału do druku. To moment na podjęcie wielu ważnych decyzji, takich jak wybór rodzaju papieru, obwoluty czy projekt „dodatków”, jak choćby zakładka. Warto wspomnieć również o udziale specjalistów ds. marketingu, którzy zajmują się promocją tytułów – często na wiele tygodni przed ich pojawieniem się w sprzedaży.
Wydawnictwo książkowe Altenberg to kopalnia książek ciekawych, wartościowych, rozwijających, a jednocześnie napisanych w przystępny sposób i pięknie wydanych. Nie zwlekaj – zrób prezent sobie lub bliskiej Ci osobie. W końcu każda okazja jest dobra, by sięgnąć po dobrą książkę! Wszystkie książki wydawnictwa książkowego Altenberg znajdziesz w ofercie księgarni internetowej alt.pl